نخست وزیر تایلند به دلیل نقض جدی اخلاق سیاسی برکنار شد

به اشتراک بگذارید:

دادگاه قانون اساسی تایلند امروز (۱۴ اوت) نخست وزیر ستا تاویسین را پس از حکم به اینکه او به‌طور جدی اخلاق سیاسی را نقض کرده و یک مجرم سابق را به‌عنوان وزیر منصوب کرده است، از سمت خود برکنار کرد.

نخست‌وزیر سابق تایلند آقای ستا تاویسین، پیچیت چونبان، وکیل مشهور مرتبط با خانواده شیناواترا را به عنوان وزیر در دولت خود منصوب کرد. این تصمیم نگرانی‌های ۴۰ سناتور را برانگیخت، زیرا وی به دلیل محکومیت قبلی به زندان فاقد شرایط لازم بود.

آقای پیچیت پس از تلاش برای رشوه دادن به افسران اداری دادگاه در جریان رسیدگی به پرونده تاکسین شیناواترا و همسرش، ۱۰ سال پیش به شش ماه زندان محکوم شد. به دلیل این جرم جدی، وی از شورای سلطنتی تایلند تحت حمایت سلطنتی نیز برکنار شد.

در میان جنجال‌های پیرامون انتصاب وی، پیچیت تصمیم گرفت در ۲۱ می از این سمت کناره‌گیری کند. وی گفت، «اگر من به اندازه‌ای که آنها می‌گویند آدم بدی باشم، وارد مجلس نمی‌شوم.»

علیرغم استعفای وی، ۴۰ سناتور شکایتی را به دادگاه قانون اساسی ارائه دادند و از دادگاه خواستند که تعیین کند آیا اقدامات نخست وزیر سابق ۶۲ ساله تایلندی با استانداردهای اخلاقی مورد انتظار از سیاستمداران کشور مغایرت دارد یا خیر. آقای ستا تاویسین به خوبی از این که آقای پیچیت واجد شرایط لازم نیست آگاه بود، اما او را به عنوان وزیر منصوب کرد.

دادگاه رای خود را امروز (۱۴ اوت) در ساعت ۳ بعد از ظهر اعلام کرد و به این نتیجه رسید که اقدامات نخست‌وزیر سابق نقض جدی اخلاق سیاسی است. در نتیجه، آقای ستا تاویسین بلافاصله از سمت خود به عنوان نخست وزیر کنار گذاشته شد.


بیشتر بخوانید:






5 1 رای
نمره دهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام نظرات

محتوای تولید شده در این رسانه محافظت می‌شود.