تایلند و نیوزلند به تقویت روابط دو جانبه در سایه مشارکت استراتژیک تاکید کردند

به اشتراک بگذارید:

چای واچارونک، سخنگوی دولت تایلند روز چهارشنبه اعلام کرد، تایلند و نیوزلند به مناسبت ۷۰مین سالگرد روابط دیپلماتیک دو کشور در سال ۲۰۲۶ تصمیم به ارتقای روابط با ورود به «مشارکت استراتژیک»، گرفتند.

نخست‌وزیر سرتا تاویسین روز چهارشنبه (۱۷ آوریل) در خانه دولت از کریستوفر لوکسون نخست وزیر نیوزلند استقبال کرد، جایی که آنها شاهد امضای دو یادداشت تفاهم بودند. آقای چای گفت، تفاهم‌نامه اول یک توافقنامه آموزشی بین دفتر کمیسیون آموزش پایه تایلند و دانشگاه ماسی نیوزلند بود. دومین تفاهم‌نامه مربوط به حمایت از تأمین، همکاری تعمیر و نگهداری بین شرکت صنایع هوایی تایلند و شرکت NZSkydive نیوزلند بود.

پس از مراسم امضای تفاهم‌نامه‌ها، یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک برگزار شد که طی آن آقای سرتا گفت:

استقبال از آقای لوکسون به همراه هیئتش باعث افتخار است. این اولین سفر نخست‌وزیر نیوزلند به کشورمان در ۱۱ سال گذشته است. هر دو نخست وزیر گفتگوی جامع و سازنده‌ای داشتند که شامل تبادل نظر با هیئت تجاری نیوزلند با هدف همکاری نزدیک‌تر و ارتقای همکاری بین دو کشور بود.

آقای چای در مورد ارتقای سطح روابط دوجانبه تحت مشارکت استراتژیک گفت، این مشارکت شامل افزایش همکاری در زمینه‌های امنیت، تجارت و سرمایه گذاری، علم و فناوری، فرهنگ، آموزش، گردشگری و ارتباطات نزدیک مردمی خواهد بود.

آقای چای گفت، دو کشور همچنین متعهد به مقابله با جرایم سازمان‌یافته بین‌المللی، به ویژه قاچاق انسان و مواد مخدر، تقویت امنیت سایبری، مبارزه با تروریسم و مقابله با افراط گرایی خشونت آمیز هستند. در زمینه علم، فناوری و نوآوری، هر دو کشور برای بهبود فناوری کشاورزی، کشاورزی هوشمند، فناوری مواد غذایی، انرژی‌های تجدیدپذیر، پزشکی دقیق و فناوری دیجیتال با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

وی گفت، آقای سرتا همچنین از دیدار با هیئت تجاری نیوزلند خوشحال است و امیدوار است که این دیدار درها را برای سرمایه گذاری‌های آتی در تایلند باز کند.

به گفته او، این دو کشور در زمینه گردشگری نیز توافقاتی انجام داده‌اند که طبق آن تسهیل در صدور روادید و همچنین از سرگیری پروازهای مستقیم در اولویت کاری خواهد بود تا اطمینان حاصل شود که اهداف جذب ۱۰۰ هزار گردشگر نیوزلندی به تایلند و ۴۰ هزار گردشگر تایلندی به نیوزلند تا سال آینده محقق می شود.

دو نخست‌وزیر همچنین درباره نقش هر دو کشور در ارتقای صلح، ثبات، پایداری و رفاه بحث و گفتگو کردند. تایلند از علاقه‌مندی نیوزلند برای تبدیل شدن به یک شریک توسعه در استراتژی همکاری اقتصادی مکونگ، که با برنامه ولینگتون برای تبدیل شدن به یک شریک استراتژیک جامع آسیا تا سال ۲۰۲۵ همسو است، استقبال کرد.


بیشتر بخوانید:






5 1 رای
نمره دهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام نظرات

محتوای تولید شده در این رسانه محافظت می‌شود.