خانه جیم تامپسون در بانکوک

به اشتراک بگذارید:

خانه جیم تامپسون موزه ای است در مرکز بانکوک است که محل نگهداری کلکسیون هنری تاجر و معمار آمریکایی جیم تامپسون، طراح موزه و مالک سابق آن است. این موزه در سال ۱۹۵۹ ساخته شده است و یک زمین مستطیل شکل تقریباً نیم هکتاری را دربرمی گیرد.

تامپسون پس از نقل مکان به بانکوک و تأسیس شرکت ابریشم (Silk Company Limited) در سال ۱۹۴۸، همچنین به عنوان یکی از مجموعه داران اصلی هنرهای جنوب شرقی آسیا، که در آن زمان در سطح بین المللی شناخته شده نبود، شناخته شد. وی که با ظرافت مهارت و بیان آنها جلب شده بود، مجموعه بزرگی از مجسمه های بودایی تاریخی و نقاشی های سنتی تایلندی را از چوب، پارچه و کاغذ ساخت که زندگی بودا و افسانه ویسانتارا جاتاکا را به تصویر می کشد. او هنرهای غیر مذهبی را نه تنها از تایلند بلکه از برمه، کامبوج و لائوس جمع آوری کرد و اغلب برای خرید به آن کشورها سفر می کرد. کلکسیون وی همچنین شامل چینی سفید و آبی از چین است که در حدود قرن ۱۶ و ۱۷ به تایلند راه یافته است.

در سال ۱۹۵۸، او به اوج موفقیت معماری خود رسیده بود که تصمیم گرفت خانه جدیدی برای زندگی و نمایش مجموعه هنری خود احداث کند. بنا بود موزه شامل ترکیبی پیچیده از شش خانه سنتی به سبک تایلندی باشد که عمدتا از چوب ساخته شده اند و سازه های مختلف قدیمی تایلندی که در دهه های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ از اقصی نقاط تایلند جمع شده بودند. خانه او بر روی كانالی جایی كه در آن زمان بافندگان شركت وی در آن قرار داشتند، نشسته است.

پس از ناپدید شدن تامپسون در مالزی در سال ۱۹۶۷، این خانه تحت نظارت بنیاد تامپسون تحت حمایت سلطنتی و شاهزاده ماها چاکری سیریندورن رفت. امروزه این خانه پذیرای بازدیدکنندگان بسیاری است که همه روزه باز بوده و با پرداخت ۲۰۰ بات برای بزرگسالان و ۱۰۰ بات خردسالان می توانید از آن بازدید به عمل بیاورید.

تصاویر
موقعیت جغرافیایی





5 1 رای
نمره دهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام نظرات

محتوای تولید شده در این رسانه محافظت می‌شود.