دولت تایلند نگران تأثیرات منفی تنش بین ایران و اسرائیل است

به اشتراک بگذارید:

وزارت بازرگانی به نهادهای دولتی دستور داده است تا در صورت تشدید درگیری بین ایران و اسرائیل، تدابیری را برای مقابله با افزایش احتمالی قیمت‌ انرژی اتخاذ کنند.

به گفته منبع آگاه در مجلس، نخست وزیر سرتا تاویسین از نزدیک وضعیت خاورمیانه را در رابطه با تأثیرات آن بر تایلند دنبال کرده و به نهادهای دولتی دستور داده است در صورت وخامت بیشتر وضعیت به او گزارش دهند.

این اقدام پس از حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل در روز یکشنبه (۱۴ آوریل) در پاسخ به حمله هوایی اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق در اول آوریل صورت گرفت.

پومتام ویچایچای، وزیر بازرگانی روز دوشنبه (۱۵ آوریل) گفت، به این وزارتخانه، بخش ارتقای تجارت بین‌الملل، دفتر سیاست تجاری و استراتژی و دیپلمات‌های بازرگانی در نمایندگی‌های کشور‌های خارجی دستور داده است تا تأثیرات احتمالی را که ممکن است بر تجارت تایلند تأثیر بگذارد، بسنجند.

تجارت تایلند و ایران تحت تأثیر رویدادهای آخر هفته که در اسرائیل رخ داد، قرار نگرفت.

آقای پومتام همچنین خواستار نظارت بر فعالیت در تنگه هرمز شد که ایران را از شبه جزیره عربستان جدا می کند.

تنگه هرمز یک مسیر دریایی کلیدی برای صادرات نفت و گاز طبیعی برای تقریبا همه کشورهای خاورمیانه از جمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی، ایران، قطر و کویت است که روزانه حدود ۲۱ میلیون بشکه نفت از این تنگه عبور می کند.

اگر درگیری‌ها تشدید شود و به بسته شدن مسیر تجاری منجر شود، می تواند به طور جدی بر تأمین نفت تأثیر بگذارد و در نتیجه هزینه‌های حمل و نقل و قیمت جهانی انرژی افزایش یابد.

او گفت، به سازمان‌های دولتی دستور داده شده است تا جنبه‌های منفی چنین سناریوهایی را مطالعه کنند و برای جلوگیری از تأثیرات آن بر تایلند و صادرات این کشور، اقدامات متقابلی انجام دهند.

شورای ملی توسعه اقتصادی و اجتماعی تایلند پیشتر اعلام کرده بود که در صورت تشدید جنگ، درگیری بین اسرائیل و حماس می تواند بر اقتصاد تایلند از طریق قیمت سوخت و گاز مایع (LPG) تأثیر بگذارد.

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که توانایی کشور برای محدود کردن قیمت سوخت ضعیف شده است، در حالی که قیمت LPG ممکن است همچنان در حال افزایش باشد، زیرا ذخایر سوخت نفت به سرعت در حال اتمام است.

رئیس اتحادیه صنایع تایلند (FTI)، به دولت پیشنهاد داد که یک برنامه مدیریت ریسک تهیه و تنظیم کند.


بیشتر بخوانید:






5 1 رای
نمره دهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام نظرات

محتوای تولید شده در این رسانه محافظت می‌شود.