«توم یام گون» وارد فهرست میراث جهانی یونسکو ۲۰۲۱ شد

به اشتراک بگذارید:

تایلند پس از تصمیم هیئت دولت، سوپ تند توم یام گون (Tom Yam Kung) را به عنوان نامزد تایلند در سال جاری در فهرست میراث فرهنگی جهانی یونسكو قرار خواهد داد.

توم یام گون اکنون با پیوستن به رقص سنتی کون (Khon) و ماساژ سنتی تایلندی به عنوان میراث فرهنگی ناملموس یونسکو به رقابت خواهد پرداخت. رقص سنتی کون بر اساس حماسه راماکین در سال ۲۰۱۸ به عنوان میراث جهانی در نظر گرفته شد در حالی که ماساژ تایلندی در سال ۲۰۱۹ در این لیست قرار گرفت. یونسکو در حال حاضر در نظر دارد «نورا»، رقص سنتی جنوبی و جشنواره آب سونکران را نیز به عنوان میراث ناملموس بشریت در لیست خود قرار دهد.

توم یام نوعی سوپ تایلندی است که معمولاً با میگو تهیه می‌شود. این غذا، طعمِ ترش و تندی دارد و انواع متفاوتی از ادویه و سبزیجات در آن بکار می‌رود که برخی از آنها عبارتند از برگ‌های کفیر لایم، گالانگال، عصارهٔ لیموترش سبز و فلفل تند. در این سوپ به‌جای میگو، گاهی از گوشت گاو، گوشت مرغ، گوشت خوک و یا ماهی هم استفاده می‌شود.

در سال ۲۰۱۱ میلادی، کارشناسان غذایی سی‌ان‌ان، در مقاله‌ای تحت عنوان «۵۰ غذای خوشمزهٔ دنیا»، «توم یام گون» را به عنوان هشتمین غذای خوشمزهٔ جهان برگزیدند.


بیشتر بخوانید:





5 1 رای
نمره دهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام نظرات

محتوای تولید شده در این رسانه محافظت می‌شود.