کمیته حقوق و دستمزد تایلند افزایش حداقل دستمزد را بررسی می کند

به اشتراک بگذارید:

بنا به اعلام تشکل کارفرمایان تجارت و صنعت تایلند (EconThai)، کمیته سه جانبه دستمزد در پی پیشنهاد دولت برای افزایش نرخ برای دومین بار در سال جاری، عوامل مورد استفاده برای محاسبه حداقل دستمزد روزانه را بررسی می‌کنند.

آخرین افزایش دستمزد ۲/۳۷ درصدی به طور متوسط یا ۲ تا ۱۶ بات در روز، در اول ژانویه اعمال شد. به گفته نخست وزیر سرتا تاویسین، نرخ فعلی برای کارگران بسیار پایین است، به خصوص کسانی که در استان های جنوبی کار می کنند. بنابراین انتظار می رود دوباره حداقل دستمزد افزایش یافته و در ماه مه سال جاری اجرایی شود.

کمیته سه جانبه دستمزد، که متشکل از نمایندگان دولت، کارفرمایان و کارگران است، دو هیئت‌ فرعی را برای بررسی محاسبه دستمزد تشکیل داده‌اند.

تانیت سورات، نایب رئیس تشکل کارفرمایان تجارت و صنعت تایلند گفت، “هنوز مشخص نیست که دستمزد جدید چقدر خواهد بود. هیئت‌های فرعی در حال بررسی آن هستند و در اسرع وقت پیشنهادی را به کمیته سه جانبه دستمزد ارسال خواهند کرد.”

محاسبه دستمزد معمولاً بر اساس عواملی مانند تورم، تولید ناخالص داخلی و بهره وری نیروی کار است. در سال گذشته، تورم ۱/۲۳ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش یافت که در محدوده هدف تعیین شده توسط وزارت بازرگانی قرار داشت.

شورای ملی توسعه اقتصادی و اجتماعی اخیراً تصمیم گرفت هدف رشد تولید ناخالص داخلی خود را برای سال ۲۰۲۳ و چشم انداز خود را برای سال ۲۰۲۴ به ترتیب به ۱/۹ و ۲/۷ درصد کاهش دهد.

بر اساس این عوامل، دستمزد جدید برای برخی از کارگران ممکن است کمتر از ۴۰۰ بات در روز باشد، اما کارگران در مشاغل و استان های خاص ممکن است حداقل دستمزد را به ۴۰۰ بات در روز افزایش دهند. حزب پو‌تای (Pheu Thai) پیش از این حداقل دستمزد روزانه ۶۰۰ بات را تا سال ۲۰۲۷ پیشنهاد کرده بود که با افزایش به ۴۰۰ بات در سال جاری شروع می شود.

پس از افزایش ۲/۳۷ درصدی، حداقل دستمزد کارگران در پوکت بالاترین نرخ این کشور یعنی ۳۷۰ بات در روز را به دست می‌آورد، در حالی که همتایان آنها در استان‌های یالا، پاتانی و ناراتیوات در جنوبی‌ترین منطقه تایلند کمترین دستمزد روزانه ۳۳۰ بات را دریافت می‌کنند.

او گفت: “ما معتقدیم کارگران مهاجر گروه اصلی خواهند بود که از حداقل دستمزد روزانه ۴۰۰ بات بهره مند می شوند، زیرا بیشتر تایلندی‌ها در حال حاضر بیش از این درآمد دارند.”

تشکل کارفرمایان تجارت و صنعت تایلند انتظار دارد تعداد فارغ التحصیلان جدید در ماه مارس به ۴۰۰ هزار – ۵۰۰ هزار نفر برسد و بسیاری از آنها به عنوان فریلنسر کار خواهند کرد.


بیشتر بخوانید:






5 1 رای
نمره دهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام نظرات

محتوای تولید شده در این رسانه محافظت می‌شود.