۲۸ ژوئیه زادروز اعلیحضرت پادشاه واجیرالونکورن

به اشتراک بگذارید:

اعلیحضرت پادشاه ماها واجیرالونکورن در روز دوشنبه ۲۸ ژوئیه سال ۱۹۵۲ در ساعت ۱۷:۴۵ در ویلای آمبارا در کاخ دوسیت بانکوک متولد شد.

پادشاه واجیرالونکورن تنها پسر شاه فقید بومیپول آدولیاده (راما ۹) و ملکه سیریکیت است که پس از درگذشت پدرش بر روی تخت پادشاهی تایلند نشست. تاج‌گذرای او از تاریخ ۴ تا ۶ مه ۲۰۱۹ برگزار شد. از آنجایی که او دهمین پادشاه از دودمان چاکری است به او رامای دهم نیز گفته می‌شود.

هنگامی که اعلیحضرت پادشاه یک ساله بود، سیزدهمین بزرگ دوران راتاناکوسین به نام Somdet Phra Sangkharat Chao Krommaluang Wachirayanwong (رئیس راهبان بودایی در تایلند) نام کوچک او را انتخاب کرد. واجیرالونکورن از ترکیب «واجیرایانا»، نام تشریفاتی پادشاه رامای چهارم و «الونکورن» بخشی از نام پادشاه چولالونکورن (رامای پنجم) که به معنای پوشیدن جواهرات است، انتخاب شده است.

اعلیحضرت یک خواهر بزرگتر، شاهزاده خانم والاحضرت اوبول راتانا، و دو خواهر کوچک تر، شاهزاده خانم والاحضرت ماها چاکری سیریندورن و شاهزاده خانم والامقام چولابورن هستند.

اعلیحضرت پادشاه واجیرالونکورن در سال ۱۹۵۶ با ورود به مهد کودکی در کاخ اودون تحصیلات خود را آغاز کرد. اندکی بعد، از سال ۱۹۵۶ تا ۱۹۶۲ تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه چیتلادا ادامه داد. وی پس از اتمام ماتایوم ۱ (تا کلاس هفتم) برای تحصیل در مدارس دولتی انگلستان به این کشور اعزام شد، جایی که تحصیلات متوسطه خود را در ژوئیه ۱۹۷۰ به پایان رساند. در آگوست ۱۹۷۰، اعلیحضرت پادشاه برای کسب تعالیم نظامی در یک دوره پنج هفته‌ای دانشکده کینگ در سیدنی استرالیا، شرکت کرد.

در سال ۱۹۷۲، اعلیحضرت پادشاه در دانشکده نظامی رویال، دونترون در کانبرا، استرالیا ثبت نام کرد. تحصیلات وی در دونترون به دو قسمت تقسیم شد: آموزش نظامی توسط ارتش استرالیا و دوره لیسانس تحت نظارت دانشگاه نیو ساوت ولز. وی در سال ۱۹۷۶ با درجه ستوان و دارای مدرک علوم مقدماتی فارغ التحصیل شد.

در سال ۱۹۸۲ اعلیحضرت دومین لیسانس خود را در رشته حقوق به اتمام رساندند و در سال ۱۹۸۷ نیز مدرک کارشناسی ارشد حقوق را در دانشگاه آزاد سوکوتای تاماماتیرات به پایان رساندند. در سال ۱۹۹۰، وی در آکادمی دفاع انگلستان تحصیل کرد.

اعلیحضرت با آگاهی از اهمیت آموزش، طرح بورس تحصیلی خود در سال ۲۰۰۹ با هدف بهبود دسترسی کودکان به آموزش با کیفیت و القای مفهوم یادگیری مادام العمر تاسیس کردند. این طرح بورس تحصیلی با بودجه شخصی اعلیحضرت بالغ بر ۴۲ میلیون بات در سال همراه با بودجه اهدایی ارائه شده برای اهداف خیرخواهانه در راستای اهداف خود فعالیت می‌کند. این بودجه برای حمایت از آموزش دانشجویان بی بضاعت به طور مداوم استفاده می‌شود.

اعلیحضرت پادشاه ماها واجیرالونکورن در روز شنبه ۴ مه ۲۰۱۹ در کاخ بزرگ بانکوک رسماً تاجگذاری کردند. وی با سنت سلطنتی که قرن‌ها متمادی بود که آخرین بار هفت دهه پیش اتفاق افتاده بود آئین تاجگذاری خود را برقرار کرد. اعلیحضرت پس از اتمام آداب و رسوم تاجگذاری، فرمان سلطنتی خود را پس از تاجگذاری صادر كردند:

من همچنان میراث سلطنتی را حفظ کرده و از این پس طبق آن عمل خواهم کرد، و برای صلاح و سعادت مردم برای همیشه بدرستی سلطنت خواهم كرد.

اعلیحضرت بخاطر تلاشهای خستگی ناپذیر خود برای ارتقا سطح رفاه مردم تایلند با بازدید از مناطق مختلف برای گوش دادن به مشکلات مردم، شناخته شده است. اعلیحضرت در بسیاری از زمینه‌ها تجربیات عمیقی کسب کرده و ابتکارات خود را برای منافع و سعادت مردم و رفاه و امنیت کشور فراهم آورده اند.

تیم ایرانیان تایلند به مناسبت ۶۸ امین سالروز تولد اعلیحضرت پادشاه ماها واجیرالونکورن برای ایشان آرزوی سلامتی و خوشبختی دارد.





5 2 رای ها
نمره دهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام نظرات

محتوای تولید شده در این رسانه محافظت می‌شود.