تفاهمنامه لغو روادید بین تایلند و قزاقستان امضا شد

به اشتراک بگذارید:

تایلند و قزاقستان تفاهمنامه متقابل لغو روادید امضا کردند که طبق آن، دارندگان گذرنامه‌های تایلندی و قزاقستان به زودی از سفر ۳۰ روزه بدون روادید برخوردار خواهند شد.

بر اساس این توافق، افرادی که دارای گذرنامه با حداقل اعتبار شش ماه هستند، می توانند حداکثر تا ۳۰ روز به صورت بدون ویزا وارد کشور دیگری شده و در آنجا اقامت کنند، یا حداکثر ۹۰ روز در مجموع ۱۸۰ روز اقامت داشته باشند.

این تفاهمنامه روز سه شنبه (۲۳ آوریل) توسط پارنپری باهیدها نوکارا، وزیر امور خارجه تایلند و مورات نورتلئو، همتای قزاقستانی وی در بانکوک امضا شد. نورتلئو در یک سفر رسمی چهار روزه تا چهارشنبه در تایلند خواهد بود.

لغو روادید ظرف ۳۰ روز پس از اینکه هر دو طرف به طور کتبی اعلام کنند که تمام مراحل قانونی تحت این سیاست تکمیل شده است، اجرایی خواهد شد.

پارنپری گفت که این تفاهمنامه به ارتقای روابط بین دو کشور کمک می کند و در نتیجه همکاری‌های اقتصادی، سیاسی، دانشگاهی و فرهنگی را بهبود می بخشد. وی افزود: این معافیت همچنین پتانسیل و درآمد حاصل از صنعت گردشگری در هر دو کشور را افزایش می دهد.

در راستای ترویج گردشگری، تایلند از ۲۵ سپتامبر سال گذشته الزامات ویزا را برای دارندگان پاسپورت قزاقستان لغو کرد. این اقدام، قرار بود تا ۲۹ فوریه امسال اجرا شود اما تا ۳۱ آگوست تمدید شد.

قزاقستان بزرگترین شریک تجاری تایلند در آسیای مرکزی است و حجم تجارت دو کشور به ارزش ۱۷۲ میلیون دلار آمریکا (۶/۳ میلیارد بات) در سال ۲۰۲۳ ثبت شده است که نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد رشد داشته است. صادرات تایلند به قزاقستان در سال گذشته به ارزش ۷۶ میلیون دلار یا ۲/۸ میلیارد بات و واردات آن ۹۶ میلیون دلار یا ۳/۵ میلیارد بات بوده است.

در سال ۲۰۲۳، بیش از ۱۷۰ هزار گردشگر قزاقستانی وارد تایلند شد‌ه‌اند که سه برابر (از ۵۹ هزار) تعداد ورودی‌های سال گذشته بوده است.


بیشتر بخوانید:






5 1 رای
نمره دهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام نظرات

محتوای تولید شده در این رسانه محافظت می‌شود.