گزارش شرایط اقتصادی و پولی تایلند برای ماه فوریه ۲۰۲۴ منتشر شد

به اشتراک بگذارید:

اقتصاد تایلند در ماه فوریه رشد آهسته‌ای را تجربه کرد، اما عملکرد بخش خدمات که شاهد بهبود قابل توجهی در تعداد گردشگران و درآمد گردشگری شد، امید‌ها برای اقتصاد بهتر را زنده کرد.

بانک مرکزی تایلند (BOT) گزارش چشم انداز اقتصادی ماهانه خود را در روز جمعه (۲۹ مارس) منتشر کرد.

بانک مرکزی اعلام کرد که سرمایه گذاری بخش خصوصی و تولیدات صنعتی نیز در برخی بخش‌ها بهبود یافته است، در حالی که هزینه‌های مصرفی بخش خصوصی ثابت مانده است. با این حال، ارزش صادرات کالاها بدون احتساب طلا نسبت به ماه قبل ۲/۹ درصد کاهش یافته است، زیرا صادرات برخی صنایع همچنان ضعیف مانده‌اند. بانک مرکزی گفت که این نتیجه بهبود ضعیف تقاضای جهانی، سطح بالای موجودی و همچنین عوامل ساختاری تایلند است.

هزینه‌های عمومی به استثنای پرداخت‌های انتقالی، به دلیل تأخیر در تصویب بودجه سال مالی ۲۰۲۴، نسبت به مدت مشابه سال گذشته به دلیل کاهش هزینه‌های سرمایه‌ای کاهش یافته است. هزینه‌های جاری دولت مرکزی نیز به دلیل نرخ پایه بالا در سال گذشته از پیش پرداخت به نهادهای آموزشی همراه با پرداخت‌های مربوط به اقدامات کاهش هزینه برق و همچنین پروژه‌های محرک گردشگری کمتر بود. سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های دولتی نیز به دلیل نرخ پایه بالای پرداخت‌ها برای پروژه‌های حمل‌ونقل در سال گذشته کاهش یافت.

تورم سرفصل به دلیل افزایش قیمت انرژی، با افزایش قیمت بنزین همراه با قیمت جهانی نفت خام، شاهد کاهش کمتری بود. در همین حال، با وجود افزایش ماهانه در برخی اقلام مانند نوشیدنی‌های غیرالکلی و غذاهای خارج از خانه، تورم اصلی نسبت به اثر نرخ پایه بالای غذاهای آماده در سال گذشته اندکی افزایش یافت.

بانک مرکزی گفت که بازار کار ثابت مانده و به این ترتیب اشتغال کمتر در بخش تولید با افزایش اشتغال در بخش خدمات جبران شده و افزود که حساب جاری عمدتاً به دلیل مازاد تراز تجاری، مثبت ثبت شده‌ است.

از نظر تامین مالی بخش خصوصی، تامین مالی از محل اعتبارات تجاری، اوراق قرضه شرکتی و سهام نسبت به ماه قبل افزایش داشته است. آنها برای گردش سرمایه، گسترش تجارت و بازپرداخت بدهی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

بات تمایل به کاهش ارزش در برابر دلار نشان داد، زیرا بازار انتظارات تاخیر در کاهش نرخ بهره کلیدی توسط فدرال رزرو آمریکا را پس از اینکه داده‌های اقتصادی ایالات متحده بهتر از حد انتظار بود تعدیل کرده بود، در حالی که عملکرد اقتصادی تایلند ضعیف تر از حد انتظار بود.

بانک مرکزی اعلام کرد که ورود گردشگران خارجی و درآمد گردشگری پس از تنظیمات فصلی، در ماه فوریه به ویژه تعداد گردشگران از چین، مالزی و ژاپن همچنان افزایش یافته است.

افزایش ورود مسافران چینی به دلیل معافیت از شرایط ویزا و جشنواره سال نو چینی بود، در حالی که گردشگران مالزیایی نیز قبل از شروع ماه رمضان بیشتر سفر می کردند. در همین حال، بازدید مسافران ژاپنی‌ پس از یک دوره آرام به علت تعطیلات طولانی در این کشور دوباره افزایش یافته‌ است.

برای مطالعه کامل این گزارش به وبسایت بانک مرکزی تایلند مراجعه کنید.


بیشتر بخوانید:






4.5 2 رای ها
نمره دهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام نظرات

محتوای تولید شده در این رسانه محافظت می‌شود.