آثار باستانی دزدیده‌ شده به تایلند بازگردانده شد

به اشتراک بگذارید:

دومجسمه باستانی برنزی، که یکی از آنها مجسمه ایستاده شیوا است روز دوشنبه (۲۰ می) توسط موزه هنر در شهر نیویورک به تایلند بازگردانده شدند.

پانومبوت چانتاراچوت، مدیر کل سازمان هنرهای زیبای تایلند، گفت، این دو اثر وارد بانکوک شده و در مراحل گمرک و بررسی هستند. این دو اثر هنری توسط متصدیانی همراهی می‌شدند که با همتایان تایلندی خود دیدار کردند. او گفت که آنها به طور مشترک مراحل بررسی و کنترل را انجام خواهند داد.

نیتایا کانوک‌مونکول، رئیس دفتر موزه‌های ملی گفت، این دو اثر تاریخی در ساعت ۷ صبح به تایلند رسیده‌اند که پس از تکمیل مرحله بررسی به موزه ملی پرا‌ناکون منتقل خواهند شد. این دو اثر روز چهارشنبه در موزه نزدیک سنم‌لوانگ (Sanam Luang) بانکوک به نمایش گذاشته می شوند.

مجسمه ایستاده شیوا، معروف به پسر طلایی، یک اثر کمیاب است که قدمت آن به قرن یازدهم باز می گردد و ارتفاع آن ۱۲۹ سانتی متر است. این مجسمه با روکش طلا و در لباسی زیبا به تصویر کشیده شده است.

مجسمه دیگر یک زن زانو زده است که قدمت آن هم به قرن یازدهم بازمی‌گردد. ارتفاع آن ۴۳ سانتیمتر است که با طلا و نقره مزئین شده است.

موزه نیویورک پیشتر این دو مجسمه را پس از اینکه متوجه شد این دو مجسمه جزو آثار قاچاق شده توسط داگلاس لچفورن هستند، از نمایش خارج کرد. این تاجر عتیقه آمریکایی در سال ۲۰۱۹ متهم به رهبری یک شبکه بزرگ برای سرقت گنجینه از جنوب شرق آسیا شد.

اطلاعاتی در دسترس نیست که چه زمانی موزه نیویورک این آثا را به دست آورده است.

موزه سال گذشته موافقت کرد که آنها را به تایلند بازگرداند. هزینه انتقال آثار توسط موزه نیویورک پرداخت شد.


بیشتر بخوانید:






5 1 رای
نمره دهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام نظرات

محتوای تولید شده در این رسانه محافظت می‌شود.