برگزاری مراسم بزرگداشت چهل و پنجمین سالگرد کشتار دانشگاه تاماسات در بانکوک [تصویر ۱۶+]

به اشتراک بگذارید:

امروز ۶ اکتبر چهل و پنجمین سالگرد قتل عام در دانشگاه تاماسات در بانکوک در سال ۱۹۷۶ است. ۴۵ سال پیش در چنین روزی، نیروهای امنیتی به کمک شبه‌نظامیان سلطنت‌طلب افراطی با حمله به دانشجویانی که در اعتراض به بازگشت دیکتاتوری نظامی در این کشور تظاهرات کرده بودند، شمار زیادی از آنها را به قتل رساندند. قربانیان یا زیر مشت و لگد مهاجمان جان باختند یا از درخت‌های دانشگاه حلق‌آویز شدند.

روز یادبود امروز صبح با مراسم صدقه دادن آغاز شد. سازمانها و ادارات به رسم یادبود در محوطه دانشگاه گلدسته‌هایی قرار داده و از شرکت کنندگان خواسته شد تا برای بیش از ۴۰ نفر از افراد کشته شده در این کشتار سکوت کنند. یکی از دانشجویان دانشگاه اسامی همه افرادی را که در آن قتل عام جان خود را از دست داده اند، خواند.

فعالیتهای اعتراضی امروز باعث بازدید بسیاری از رهبران سیاسی از جمله دبیرکل سابق مرکز ملی دانشجویان تایلند، رهبر سابق حزب آینده، رهبر حزب حرکت به جلو و رهبران برجسته سابق پیراهن قرمز شد.

در اکتبر ۱۹۷۶ میلادی خبر بازگشت دیکتاتور تبعید شده تایلند “تانوم کیتیکاچورن” موجب برافروخته شده خشم عمومی در سراسر کشور شد و دانشجویان در صف اول اعتراض قرار داشتند. با قدرت گرفتن کیتیکاچورن نیروهای تحت امر دیکتاتور، برای سرکوب دانشجویان معترض که چند روز بود فضای سیاسی کشور را تحت تاثیر خود قرار داده بودند وارد دانشگاه تاماسات بانکوک شدند و شروع به ضرب و شتم، دستگیری و کشتار دانشجویان کردند. اخبار حکایت از آن داشت که نیروهای تحت امر کیتیکاچورن خشونت باورنکردنی علیه دانشجویان به کار بستند؛ با این حال تا زمانی که عکس های این سرکوب خونین منتشر نشد جهان باور نکرد که نیروهای نظامی پس از وارد شدن به دانشگاه چه خشونت بی سابقه ای از خود نشان داده اند.

به گفته منابع دولتی، در جریان این حمله، چهل و شش دانشجو کشته شدند اما منابع دیگر، شمار قربانیان را به مراتب بیشتر عنوان کرده‌اند. مهاجمان به قتل دانشجویان اکتفا نکردند بلکه اجساد شماری از آنان را ظاهرا به منظور ارعاب مخالفان به شاخه‌های درخت‌های محوطه دانشگاه آویخته و آنها را با چوب و صندلی مورد ضرب و شتم قرار دادند.

نیل اولویچ، عکاس اسوشیتدپرس یکی از شاهدان روزهای خشونت بار اکتبر ۱۹۷۶ در بانکوک بود. او توانست از سرکوب خونین دانشجویان عکاسی کند و با عکسی که از اعدام یک دانشجو با طناب در حالیکه یک نفر از نیروهای طرفدار دیکتاتور این کشور با صندلی به سر او می کوبد، برداشت جهان را در بهت فروبرد. عکس اولویچ فارغ از بازتاب جهانی همان سال دو جایزه مهم “پولیتزر” و “ورلدپرس فوتو” را برای او به همراه داشت و در میان تاثیرگذارترین عکس های تاریخ قرار گرفت.

عکس گرفته شده توسط نیل اولویچ، عکاس اسوشیتدپرس |‌ منبع: ویکی پدیا

مراسم چهل و پنجمین سالگرد کشتار دانشجویان طرفدار دموکراسی در تایلند در حالی برگزار می‌شود که بار دیگر نظامیان قدرت را در دست دارند و اگرچه آزادی‌های سیاسی مانند گذشته به طور کامل نادیده گرفته نمی‌شود و دولت نظامی از توسل به خشونت پرهیز می‌کند، اما به گفته ناظران، از بسیاری از موازین دموکراسی نشان چندانی نیست.

به اعتقاد کارشناسان امور تایلند، تنها بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸ است که می‌توان از وجود دموکراسی نسبتا کامل در تایلند سخن گفت ولو اینکه در این دوره نیز، نظامیان توانستند با مداخله در سیاست، در سال ۲۰۰۶ دولت وقت را برکنار کنند.

در تایلند، مقام سلطنت از اعتبار و محبوبیت قابل توجهی در میان اکثر مردم برخوردار است و نظامیان گفته‌اند که به عنوان حامیان سلطنت قدرت را در دست گرفته‌اند تا ثبات سیاسی و رفاه اقتصادی را به این کشور بازگردانند.


بیشتر بخوانید:





5 2 رای ها
نمره دهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام نظرات

محتوای تولید شده در این رسانه محافظت می‌شود.