پژوهش‌های تازه؛ ترکیب واکسن آسترازنکا و mRNA آنتی بادی را افزایش می دهد

به اشتراک بگذارید:

پژوهش‌های اخیر در مورد واکسن های کویید ۱۹ نشان می دهد که استفاده از واکسن آسترازنکا برای دوز اول و به دنبال آن واکسن نوع mRNA برای دوز دوم، به اندازه ۲ دوز واکسن mRNA موثر است. واکسن آسترازنکا یک واکسن ناقل ویروسی است، در حالی که واکسن هایی مانند فایزر و مدرنا از فناوری mRNA استفاده می کنند.

محققان آلمانی در این پروژه تحقیقاتی که بر روی دو گروه صورت گرفت، گروه اول واکسن آسترازنکا را به عنوان دوز اول و سپس واکسن‌ فایزر یا مدرنا را به عنوان دوز دوم دریافت کردند. در حالی که گروه دوم هر دو دوز را فایزر و یا مدرنا دریافت کردند. دوزهای واکسن mRNA به فاصله ۴ هفته و دوز‌های ترکیبی با فاصله ۱۱ هفته تزریق شدند.

طبق نتایج دکتر مانوپ پیتوک‌پاکورن، رئیس مرکز تحقیقات ژنومیک از بیمارستان سیریراج بانکوک، که این نتایج روز دوشنبه در مجله Nature Medicine منتشر شد. وی می گوید نتایج نشان می دهد که ترکیب واکسن آسترازنکا و واکسن نوع mRNA سطحی از آنتی بادی ضد سنبله و خنثی را تحریک می کند که ۱۰ برابر بیشتر از سطح مشاهده شده پس از دو دوز واکسن آسترازنکا است. او می گوید این سطح شبیه به میزان مشاهده شده پس از دو دوز فایزر یا مدرنا است.

این پژوهش همچنین نشان داده است که عوارض جانبی واکسن‌های ترکیبی به مراتب کمتر از دو دوز دریافتی mRNA است. این یافته‌ها ثابت می‌کند که استفاده از واکسن آسترازنکا برای دوز اول و فایزر یا مدرنا به عنوان دوز دوم می‌تواند روش جدید واکسیناسیون در آینده باشد.

تایلند تاکنون از واکسن‌های mRNA استفاده نکرده است. امروز اولین محموله ۱/۵ میلیون دوز واکسن فایزر اهدایی توسط دولت آمریکا وارد کشور خواهد شد. دولت ۲۰ میلیون دوز فایزر و ۵ میلیون دوز مدرنا برای استتفاده در بیمارستا‌ن‌های خصوص سفارش داده است که بعید است تا ۳ ماهه آخر سال تحویل داده شود.


بیشتر بخوانید:





5 1 رای
نمره دهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام نظرات

محتوای تولید شده در این رسانه محافظت می‌شود.