تایلند از ارتش میانمار خواست از حملات خشونت‌آمیز به شهر مرزی خودداری کنند

به اشتراک بگذارید:

وزیر امور خارجه تایلند روز جمعه (۱۲ آوریل) گفت، از مقامات نظامی میانمار خواسته شده است که به علت از دست دادن یک شهر تجاری مهم مرزی توسط ارتش این کشور به مخالفان خود خشونت آمیز واکنش نشان ندهند و به نظر می رسد که آنها تاکنون خویشتن داری کرده اند.

پارنپری باهیدها-نوکارا در جریان بازدید از مه سوت (Mae Sot)، که در مقابل رودخانه‌ای از میانمار واقع شده، صحبت کرد، جایی که نیروهای ارتش میانمار آخرین موقعیت دفاعی خود را در اوایل پنجشنبه رها و عقب‌نشینی کردند.

تقریباً ۲۰۰ سرباز میانماری در پی حمله نیروهای مخالف دولت نظامی میانمار به سمت پل دوستی، که نقطه اتصال شهر مرزی میوادی به تایلند است، فرار کردند.

همچنین، در طول آخرین هفته، حدود ۶۰۰ سرباز میانماری و خانواده‌هایشان از میوادی به سمت تایلند فرار کردند.

عقب‌نشینی ارتش میانمار کنترل شهر تجاری را به چریکهای اتحادیه ملی کارن و متحدان آن، از جمله اعضای نیروهای مدافع خلق دموکراسی، واگذار کرد.

نیروهای مسلح میانمار از اکتبر سال گذشته متحمل یک سری شکست‌های بی‌سابقه شده‌اند و بخش‌هایی از قلمرو از جمله پست‌های مرزی را به جنگجویان قومی و واحدهای چریکی از دست داده‌اند. پس از اینکه نظامیان در سال ۲۰۲۱ قدرت را از دولت منتخب آنگ‌سان‌سوچی به دست گرفتند، غیرنظامیان سلاح به دست شدند که ارتش اغلب با استفاده از نیروی هوایی به شدت پاسخ می‌دهد.

زاومین تون، سخنگوی دولت نظامی میانمار گفت، سربازان آخرین پایگاه ارتش در خارج از شهر میوادی را برای امنیت خانواده‌هایشان که با آنها زندگی می‌کردند، رها کردند. او گفت که میانمار در حال مذاکره با تایلند برای بازگرداندن آنها است.

این نگرانی وجود دارد که ارتش میانمار ممکن است یک ضدحمله علیه میوادی انجام دهد که می تواند هزاران نفر را بسوی تایلند فراری داده و تجارت مرزی را به شدت مختل کند.

وزیر امور خارجه تایلند پس از بازرسی از منطقه در گفتگو با خبرنگاران گفت، تایلند قبلاً با ارتش میانمار رایزنی کرده و به آنها گفته است که تمایلی ندارد که شاهد درگیری‌های خشونت‌آمیز در منطقه مرزی باشد.

مرز مشترک تایلند و میانمار ۲۴۰۰ کیلومتر وسعت دارد که از زمان سرنگونی دولت آنگ سان سوچی بدست حکومت کودتا در سال ۲۰۲۱، این گستره مرزی پیوسته درگیر جنگ داخلی است.


بیشتر بخوانید:






5 1 رای
نمره دهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام نظرات

محتوای تولید شده در این رسانه محافظت می‌شود.