آشنایی با خوراک مناطق شمالی و شمال شرقی تایلند

به اشتراک بگذارید:

خوراک و غذا‌های برآمده در شمال تایلند برگرفته از آب و هوای متغیر و محصولات متنوع زراعی آن است. طیف دمای هوا در زمستان خشک و سرد و در تابستان بین مرطوب و گرم تغییر میکند و در ایام بارانهای موسمی نیز کمابیش چنین وضعیتی حاکم است. بنابراین طبیعی است که طیف گستردهای از گونه‌های گیاهی، سبزیجات و میوه‌ها در آب و هوای معتدل این مناطق میروید.

بهترین جاهایی که در شمال تایلند میتوانید این گوناگونی، فراوانی و تنوع را مشاهده کنید همان بازارهای محلی حومه شهرهاست. جایی که کشاورزان محلی در طول روز از زمین‌هایشان محصول برداشت میکنند و برای فروش به مناطقی چون چیانگ‌مای و چیانگ‌رای می‌آورند و تا پاسی از شب و یا بامداد خریدوفروش محصولات کشاورزی جریان دارد.

گردشگرانی که به این بازارها سری میزنند این شانس را دارند که طیف گسترده‌ای از میوه‌های تازه‌ای چون توت فرنگی های بزرگ و شیرین، آلوهای ترش، سبزیجات و یا گونه‌های مختلف گیاهی را بچشند و یا خریداری کنند.

نحوه پخت و تهیه خوراک در مناطق شمالی تایلند از روش زندگی گروههای قومی چون «کارُن» و «همونگ» وهمینطور کشورهای همسایه مانند میانمار و لائوس تاثیر پذیرفته است. استفاده از شیر نارگیل و شکر به نسبت سایر مناطق این کشور کمتر مرسوم است. سبد مصرفی مردم این مناطق با سبزیجات تازه؛ غذاهای بخارپز شده و ترشیجات عجین شده است. بنابراین خوراکها، سبک وبه سرعت هضم وجذب بدن میشود. موسیر، سیروفلفل هم که پای ثابت اکثر خوراکهای منطقه شمالی است.

نحوه پخت و تهیه خوراک در مناطق شمالی تایلند از روش زندگی گروههای قومی چون «کارُن» و «همونگ» وهمینطور کشورهای همسایه مانند میانمار و لائوس تاثیر پذیرفته است. استفاده از شیر نارگیل و شکر به نسبت سایر مناطق این کشور کمتر مرسوم است. سبد مصرفی مردم این مناطق با سبزیجات تازه؛ غذاهای بخارپز شده و ترشیجات عجین شده است. بنابراین خوراکها، سبک وبه سرعت هضم وجذب بدن میشود. موسیر، سیروفلفل هم که پای ثابت اکثر خوراکهای منطقه شمالی است.

اهالی شمال تایلند با تمام ظرافتهای محلی که در طبخ غذاها به کار میبرند؛ غذای همه جا حاضر کائو سوی (Khao soi) تقریبا همیشه برایشان محبوب است. تنها منوی غذایی است که در آن شیر نارگیل به کار میرود و از برنج و سوپ جوشیده کرمدار؛ مخلوطی از تخم مرغ سرخ شده و نودل مرغ یا گوشتی که به طور ملایم پخته شده تشکیل شده است. این غذا را با موسیر، لیمو و ترشی کلم سرو میکنند. شمال تایلند همچنین با فلفل‌های آتشین و بسیار تند نیز شهرت دارد که عموما با برنج شفته کائو نیو (Kao niaw) خورده می شود.

منطقه شمال شرقی تایلند که «ایسان» نام دارد، دارای آب و هوای گرم و خشک است. کشاورزی بزرگترین بخش اقتصاد منطقه ایسان است که حدود ۲۲ درصد از تولید ناخالص منطقه ای را تولید می کند. برنج چسبناک، غذای اصلی منطقه، محصول اصلی کشاورزی است (حدود ۶۰ درصد از زمین های زیر کشت را تشکیل می دهد). در شالیزارهای با زهکشی ضعیف رشد می کند و در آنجا می توان مزارع را از نهرها، رودخانه ها و حوضچه های اطراف سیلاب کرد. اغلب دو برداشت در هر سال امکان پذیر است.

عادت غذایی مردم ایسان طوری است که آنها برنج های چسبنده را در ابعاد کوچک لقمه میکنند. عادت دارند تا به اندازه یک ملاقه سالادهای تند و یا سوپ، همراه با گوشت کباب شده میل کنند که عمدتا خوراکی تند است. عطر و طعم بسیاری از سالادهای مشهور این نواحی تند هستند و ترکیبی از سیر، لیمو، فلفل، شکر و سس ماهی را تشکیل میدهد. حبوبات هم نقش محوری در طعم این سالادها دارد. یکی از افزودنی‌های کلیدی در غذاهای ناحیه ایسان پلارا (Pla ra) است. یک طعم تقویت کننده که رد پای آن در همه جا از جمله سوپ و سالاد پیدا میشود. پلارا از ماهی تخمیر شده آبهای تمیز تشکیل شده که با سبوس برنج و نمک تفت داده میشود و تا دو سال قابل استفاده است.

برخلاف نوم مپلا (Num pla) یا سس ماهی که به عنوان چاشنی استفاده میشود پلارا را به عنوان یک افزودنی تند به غذا میافزایند که ممکن است برخی عاشق آن باشند و یا چندان دلپذیرشان نباشد. یکی دیگر از غذاهایی که هم در منطقه شمال شرق و هم در سرتاسر کشور طرفدارانی دارد سوم تام (Som tam) یا سالاد سبز پاپایا نام دارد که از آب لیمو؛ سس ماهی؛ فلفل، سیر، قند خرما، میگوی خشک شده و بادام زمینی تفت یافته تشکیل شده است.

لارب (Larb) حاوی گوشت چرخ کرده گوساله؛ اردک یا مرغ با چاشنی حبوبات تازه؛ موسیر؛ فلفل،تکه های لیمو؛ قند خرما؛ و پودر برنج است. گنگ هد (Gaeng Hed) سوپ معطر قارچ، همراه با تعدای میگو، حبوبات تازه و تکه هایی از کدو تنبل، دو مورد از پر طرفدارترین غذا‌های منطقه ایسان است که در همه جای تایلند می‌توانید این غذا‌ها را پیدا کرده و میل بفرمایید.

از بین غذا‌های شمال و شمال شرقی (ایسان) کدامیک باب میل شماست؟ سوم تام گزینه‌ای است که ما می‌توانیم از منطقه ایسان انتخاب کنیم.


بیشتر بخوانید:





5 1 رای
نمره دهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام نظرات

محتوای تولید شده در این رسانه محافظت می‌شود.