نخست وزیر تایلند پس از ۳۰ سال روابط پرتنش به عربستان سعودی سفر کرد

به اشتراک بگذارید:

نخست وزیر تایلند، پرایوت چان اوچا در حال حاضر به منظور احیای روابط اقتصادی و دیپلماتیک تایلند و عربستان سعودی در این کشور به سر می برد. به گفته کارشناسان، این سفر که اولین سفر دولتی بین دو کشور پس از ۳۰ سال است، پس از سه دهه روابط پرتنش یک پیشرفت بزرگ در روابط دو کشور محسوب می‌شود.

روابط این دو کشور برای اولین بار در سال ۱۹۸۹ پس از ماجرای الماس آبی متحول شد، این اتفاق زمانی صورت گرفت که یکی از کارمندان تایلندی که در کاخ سلطنتی عربستان سعودی کار می کرد مقداری از جواهرات متعلق به خاندان آل سعود که به ارزش ۲۰ میلیون دلار بود را از این کاخ به سرقت می‌برد. سپس، بعد از اقدام عجیب این کارمند، دو مرد مسلح، سه دیپلمات سعودی را در بانکوک به ضرب گلوله به قتل رساندند. در مورد اینکه این ترورها در مورد چه چیزی بوده اند، نظریه های متعددی وجود دارد.

در واقع بعد از این اتفاق روابط میان عربستان و تایلند دچار تنش شد و اختلافاتی میان آن ها صورت گرفت که هیچ گاه حل نشد. جواهرات این خاندان دارای ارزش مادی بسیار زیادی بوده و اهمیت والایی برای آن ها داشته است. نحوه سرقت کارمند تایلندی و چگونگی حمل این میزان از جواهرات هنوز در حاله ای از ابهام قرار دارد.

سفر پرایوت با دعوت محمد بن سلمان شاهزاده سعودی آغاز شد. این سفر به مدت دو روز به طول خواهد انجامید و در این مدت وی برای تجدید صادرات نیروی کار تایلندی به عربستان سعودی تلاش و رایزنی خواهد کرد. زمانی که روابط دو کشور عادی شود، عربستان سعودی محدودیت هایی را که پس از ماجرای الماس آبی علیه تایلند اعمال کرده بود، لغو خواهد کرد. این محدودیت ها شامل جایگزینی رئیس هیئت دیپلماتیک خود با کاردار، ممنوعیت سفر اتباع عربستان سعودی به تایلند و ممنوعیت استخدام کارگران تایلندی در عربستان سعودی می‌باشند.

لغو این محدودیت‌ها باعث باز شدن صادرات نیروی کار تایلندی، تجارت و سرمایه گذاری بین دو کشورها خواهد شد که هر دو کشور از همکاری مجدد سود خواهند برد.


بیشتر بخوانید:





5 2 رای ها
نمره دهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام نظرات

محتوای تولید شده در این رسانه محافظت می‌شود.