پس از شیوع سیاه زخم در لائوس، نهاد تایلندی تاکید کرد که گوشت خام مصرف نکنید

به اشتراک بگذارید:

پس از شناسایی موارد سیاه زخم و یا آنتراکس در کشور همسایه، لائوس، تایلند اقدامات احتیاطی را تشدید کرده و نظارت در نقاط کنترل حیوانات در امتداد مرز تایلند و لائوس را فشرده‌تر کرده است.

سازمان دامپزشکی روز شنبه (۹ مارس ۲۰۲۴) هشداری صادر کرده و علت شیوع این بیماری را به مصرف گوشت خام گاو و گاومیش مرتبط دانست. در گزارشات اخیر سه مورد سیاه زخم در بخش جنوبی لائوس تایید شده است.

عامل بیماری سیاه زخم باسیلوس آنتراسیس است. حیوانات معمولاً با استنشاق اسپورهای باکتری موجود در خاک یا علف آلوده یا با مصرف آب و غذای آلوده به اسپور به این بیماری مبتلا می شوند. هنگامی که این باکتری وارد بدن حیوان می شود، به سرعت تکثیر می شود و سمومی تولید می کند که منجر به بیماری و در نهایت مرگ در حیوانات می شود. از باکتری سیاه‌زخم در جنگ‌افزارهای بیولوژیکی نیز استفاده می‌شود.

در میان حیوانات مبتلا، باکتری‌ها از طریق مدفوع، ادرار یا شیر دفع می شوند. هنگامی که لاشه باز می شود، باکتری‌ها در تماس با هوا می توانند اسپور تشکیل دهند و به آنها اجازه می دهد برای مدت طولانی در محیط باقی بمانند. گاو، گاومیش، بز و گوسفند مبتلا معمولاً علائم حاد را نشان می‌دهند و به سرعت تسلیم بیماری می‌شوند.

در انسان هایی که گوشت حیوانات مبتلا به بیماری را مصرف می کنند، علائم قابل مشاهده‌ای وجود دارد. مصرف گوشت خام یا نیم پز می تواند منجر به زخم هایی شود که شبیه سوراخ هایی در انگشتان، دست‌ها یا حفره دهان هستند که با درد شکم همراه است. تشخیص دیرهنگام این بیماری می تواند منجر به مرگ انسان شود.

وزارت کشاورزی و تعاون تایلند از طریق سازمان دامپزشکی اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع بیماری را افزایش داده است.

ایست بازرسی حیوانات در امتداد مرز تایلند ولائوس برای تشدید کنترل واردات قاچاقی گاو زنده، گاومیش، بز و گوسفند و همچنین محصولات آنها ایجاد شده است.

این وزارتخانه همچنین با تاکید بر اهمیت حفظ سلامت و رعایت مداوم دام‌های خود، به دنبال همکاری دامداران در مراقبت از حیوانات خود است. این سازمان به شدت از مردم خواسته است که فقط گوشت کاملاً پخته شده که از منابع معتبر تهیه شده باشد را مصرف کنند.


بیشتر بخوانید:






5 1 رای
نمره دهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام نظرات

محتوای تولید شده در این رسانه محافظت می‌شود.