صادرات تایلند در ژانویه با ۱۰ درصد افزایش به بالاترین میزان در ۱۹ ماه گذشته رسید

به اشتراک بگذارید:

به گفته کیراتی راچانو، دبیرکل دائمی بازرگانی تایلند، صادرات تایلند به مدت شش ماه متوالی افزایش یافته است، به گونه‌ای که ارزش صادرات در ماه ژانویه با ۱۰ درصد افزایش به ۲۲/۶ میلیارد دلار رسیده است، در حالی که واردات نیز با ۲/۶ درصد افزایش به ۲۵/۴ میلیارد دلار رسیده است که منجر به کسری تجاری ۲/۸ میلیارد دلاری شده است.

کسری تجاری (trade deficit) زمانی رخ می‌دهد که واردات یک کشور از صادرات آن در یک دوره زمانی معین معمولاً یک سال بیشتر شود و معمولاً به آن تراز منفی تجاری (BOT) نیز گفته می‌شود.

وی با بیان اینکه رشد صادرات ژانویه بالاترین میزان در ۱۹ ماه گذشته بوده است، افزود: صادرات به بازارهای اصلی تایلند همگام با بهبود اقتصاد جهانی رشد داشته است، مانند افزایش ۱۳/۷ درصدی به بازار آمریکا، ۴/۵ درصدی به اروپا، ۱۸/۱ درصدی به بازار کشورهای آسه آن و افزایش ۱۶/۶ درصدی نسبت به گروه CLMV که شامل کامبوج، لائوس، میانمار و ویتنام است.

صادرات تایلند به بازارهای ثانویه نیز ۸/۸ درصد افزایش یافته‌ است که شامل افزایش ۰/۰۴ درصدی به بازارهای جنوب آسیا، افزایش ۲۷/۲ درصدی به استرالیا، افزایش ۲/۹ درصدی به بازارهای خاورمیانه، افزایش ۴ درصدی به بازار آمریکای لاتین، اما با کاهش ۱/۲ درصدی صادرات به بازار بریتانیا است.

صادرات به سایر بازارها مانند سوئیس نیز ۱۱/۲ درصد افزایش داشته‌ است.

کراتی گفت که صادرات تایلند به دلیل افزایش تقاضا برای محصولات الکترونیکی، مواد غذایی و محصولات کشاورزی، تمایل به افزایش بیشتر دارد که منعکس کننده کاهش فشارهای تورمی است.

وی خاطرنشان کرد، با این حال، جنگ در خاورمیانه مانعی برای حمل‌ونقل ایجاد می‌کند که نتیجه آن تعدیل صعودی هزینه‌های حمل و نقل و نوسانات بیشتر در نرخ ارز است.

او گفت که وزارت بازرگانی از نزدیک وضعیت را رصد می کند، به ویژه تغییر احتمالی سیاست مالی، که ممکن است بر صادرات تایلند تأثیر بگذارد.


بیشتر بخوانید:






5 1 رای
نمره دهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام نظرات

محتوای تولید شده در این رسانه محافظت می‌شود.