مصرف سوخت در تایلند افزایش یافت

به اشتراک بگذارید:

به گزارش سازمان تجارت انرژی تایلند، مصرف کل سوخت این کشور در دو ماه اول سال ۲۰۲۴ با ۴/۱ درصد افزایش به ۱۵۵ میلیون لیتر در روز رسید.

به گفته ساراووت کائوتاتیپ، رئیس سازمان تجارت انرژی، مصرف بنزین و همچنین سوخت هواپیما افزایش یافته است، این در حالی است که مصرف گازوئیل، گاز مایع (LPG)، گاز طبیعی فشرده (CNG) و نفت کوره کاهش یافته است.

تقاضا برای بنزین با افزایش ۱/۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۳۲ میلیون دلار رسید، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۳۱/۶ میلیون دلار افزایش داشته است.

آقای ساراووت مصرف بیشتر را به طرح یارانه قیمت دولتی نسبت داد.

گردشگری پررونق بین ماه‌های ژانویه و فوریه، به دنبال سیاست بدون ویزای دولت، منجر به افزایش ۱۹/۵ درصدی مصرف سوخت هواپیما نسبت به مدت مشابه سال قبل (۱۴ میلیون دلار) به ۱۶/۷ میلیون دلار افزایش یافت.

علیرغم کاهش مالیات بر گازوئیل و طرح یارانه قیمت با استفاده از صندوق سوخت نفت دولتی، تقاضا برای گازوئیل ۹/۳ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت و از ۷۷/۴ میلیون دلار به ۷۰/۱ میلیون دلار رسید.

او اشاره نکرد که چرا مصرف گازوئیل در دو ماه اول کاهش یافته است در حالی که گازوئیل مورد نیاز رانندگان و صنایع است.

از آنجایی که سطح بدهی خانوارها بسیار بالا است، مردم در مورد هزینه‌های خود محتاطانه عمل کرده‌اند، در حالی که بانک‌ها در وام دادن به خریداران خودرو، به ویژه برای خودروهای وانت، احتیاط بیشتری نسبت به وام های غیرسودآور داشتند.

در ماه فوریه، شورای ملی توسعه اقتصادی و اجتماعی پیش بینی تولید ناخالص داخلی خود را برای سال جاری به ۲/۷ درصد کاهش داد که از بازه ۲/۷ – ۳/۷ درصد با میانگین ۳/۲ درصد کاهش یافت.

به گفته آقای ساراووت، مصرف گاز مایع (LPG) با ۲/۷ درصد کاهش نسبت به سال گذشته از ۱۷/۱ میلیون کیلوگرم به ۱۶/۶ میلیون کیلوگرم در روز کاهش یافته است. وی گفت: کاهش تقاضا عمدتاً ناشی از کاهش تولیدات پتروشیمی بوده است.

مصرف نفت کوره نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳/۹ درصد کاهش یافته و از ۷ میلیون دلار به ۵/۳ میلیون دلار رسیده است.

پس از اینکه شرکت پی‌تی‌تی، تنها فروشنده گاز فشرده (CNG) کشور، تصمیم گرفت قیمت خرده فروشی خود را یک بات در کیلوگرم به ۱۹/۵۹ بات در کیلوگرم افزایش دهد، مصرف CNG نسبت به سال قبل ۱۵/۹ درصد کاهش یافت و به ۲۹۶۰ تن در روز رسید.

طی دو ماه اول سال جاری، واردات نفت خام، گاز مایع و نفت پالایش شده تایلند با ۹/۲ درصد نسبت به سال گذشته به ۱/۰۲ میلیون بشکه در روز رسید که ارزش واردات با کاهش ۶/۳ درصدی به ۹۴ میلیارد بات رسید.

صادرات نفت با ۱۴/۲ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۱۵۵ هزار و ۷۶۳ بشکه در روز رسید و ارزش آن با ۱۴/۸ درصد افزایش به ۱۵/۸ میلیارد بات رسید.


بیشتر بخوانید:






5 1 رای
نمره دهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام نظرات

محتوای تولید شده در این رسانه محافظت می‌شود.