مقبره شیخ احمد قمی در شهر تاریخی آیوتایا

به اشتراک بگذارید:

شیخ احمد (۱۵۴۳ – ۱۶۳۱)، که به نام احمد قمی نیز شناخته می‌شود، تاجر ایرانی الاصل بود که در اوایل قرن ۱۷ به همراه برادر کوچکترش محمد سعید در زمان پادشاهی نارسوان از ایران وارد آیوتایا شدند. او در دربار سیامی به مقام قدرتمندی تبدیل شد، جایی که نام و عنوان Chaophraya Boworn Rajnayok به او داده شد. او جد خانواده قدرتمند بوناگ است.

احمد در سال ۱۵۴۳ در ایران متولد شد. گاهی گفته می شود که او اهل شهر قم است. با این حال، این موضوع توسط فرزندان وی تج بوناگ (Tej Bunnag)، وزیر امور خارجه سابق تایلند، که ادعا می کند جدش از شهری به نام گونی در مازندران/منطقه استرآباد (گرگان کنونی) در جنوب دریای خزر است، مورد مناقشه است.

در دوران سلطنت سونگسام، پادشاه وقت آیوتایا، وی به پست های عالی در دولت سلطنتی منصوب شد که به او اختیار داد و ستد و حل اختلافات مربوط به خارجیان را میداد، و اولین چولا راجمونتری (شیخ الاسلام) از جمعیت مسلمان سیام شد. بعد وی به درجه چائو پرایا به عنوان ساموهانایوک (یکی از دو صدراعظم اصلی پادشاه) منصوب شد. پسرش چون و نوه‌اش سومبون بعداً به همان سمت منصوب شدند.

برخی از نوادگان مسلمان احمد همچنان در سمت چولا راجمونتری تا اواخر سال ۱۹۴۵ ادامه داشتند، اما بخش اعظم فرزندان وی به بودیسم روی آوردند.

یکی از نوادگان شیخ احمد، بوناگ، با خواهر ملکه آماریندرا، همسر پادشاه راما اول از دوران روتاناکوسین ازدواج کرد. فرزندان وی، که بوناگ را به عنوان نام خانوادگی انتخاب کردند، از قرن نوزدهم تا دوران معاصر مناصب قدرتمندی در دولت و تأسیسات فرهنگی تایلند داشتند.

شیخ احمد در دهه ۱۶۲۰ مسجد تاکیائوکین (نام آن به مونگوت تغییر یافت) در آیوتایا را تأسیس کرد. سفارت جمهوری اسلامی ایران در بانکوک کتابخانه شیخ احمد قمی را در خود جای داده است و در سال ۲۰۰۵ کنفرانسی درباره شیخ احمد قمی ترتیب داد.

مقبره او در دانشکده تربیت معلم آیوتایا (پایتخت سابق تایلند) امروزه یکی از مهمترین مراکز دینی و مورد احترام مردم تایلند است و مردم این کشور شیخ احمد را به عنوان یکی از مفاخر فرهنگی خود بر می شمارند. شخصیت‌های سیاسی یا دینی معمولاً به زیارت مزار او می‌روند. مقبره وی یکی از جاذبه‌های دیدنی پر افتخار برای ایرانیان است که میتوانید در سفر خود به تایلند و شهر تاریخی آیوتایا از مزار آن شیخ والا مقام نیز دیدن و زیارت کنید.

تصاویر
موقعیت مقبره

بیشتر ببینید:





5 2 رای ها
نمره دهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام نظرات

محتوای تولید شده در این رسانه محافظت می‌شود.