آسالها بوچا در تایلند چه روزی است؟

به اشتراک بگذارید:

آسالها بوچا (Asalha Puja) در تایلند یک روز مهم بودایی در آئین ترواده است که مراسم مربوط به این مناسبت در اندونزی، کامبوج، تایلند، سریلانکا، لائوس، میانمار و در کشورهایی با جمعیت بودایی ترواده برگزار می شود. این مناسبت تاریخ دقیق و روز مشخصی ندارد. همیشه هشتمین روز ماه کامل سال که معمولاً با ماه ژوئیه مصادف می‌شود روز آسالها بوچا است.

مناسبت آسالها بوچا در تایلند یک تعطیل رسمی است و امسال این مناسبت با ۲۴ ژوئیه ۲۰۲۱، یعنی امروز، مصادف شده است.

این تعطیلات یکی از سه تعطیلات مهم در آیین بودایی است که بودا، مردی که بیش از ۲۵۰۰ سال پیش زندگی می کرد، سرآمد آن است. بودا یک خدا نیست‌/نبود، بلکه یک انسان فانی است که با جستجوی معنای زندگی واقعی، به روشنگری رسید و سپس تعالیم خود را که امروزه به عنوان بودیسم شناخته می شود، به اشتراک گذاشت.

سه روز مهم در آیین بودا که در تایلند گرامی داشته می‌شود؛ روز تولد بودا، روز روشنگری بودا و روز، اولین خطبه بودا یعنی روز آسالها بوچا است.

آسالها بوچا که به داما (Dhamma) نیز معروف است یکی از مهمترین مناسبت‌های بودایی در آئین ترواده (ترواده، کهن‌ترین شاخه باقی‌مانده بودایی است) است که در آن روز بودا اولین خطبه خود را برگزار کرده و آموزه‌هایی که او را به روشنگری رسانده بود را به پنج همکار سابق خود معرفی کرد. آموزه‌هایی که برای تک تک پیروان بودا بسیار مهم است.

آموزه‌هایی که از آن به عنوان چهار حقیقت شریف نام برده می‌شود در خطبه‌های بودا آشکار شد که به شرح زیر می‌باشد:

حقیقت اول آن است که زندگی «رنج» است، تولد رنج است، بیماری رنج است، مرگ رنج است، بودن با آنچه دوست نمی‌داری رنج است، دوری از آنکه دوست می‌داری رنج است، نرسیدن به آنچه به دنبال آنی رنج است و… . حقیقت دوم «علت رنج» است، حقیقت سوم درباره «پایان دادن به رنج» است و حقیقت چهارم «راه نجات از رنج و پایان دادن به میل و عطش» به عنوان خاستگاه رنج است.

این خطبه اول نه تنها اولین سخنرانی بودا بعد از رسیدن به روشنگری است، بلکه شامل جوهر تمام تعالیم بعدی او نیز می باشد. در پایان خطبه اول بودا، یكی از پنج شركت كننده، درک خود از آنچه گفته شد را بازگو كرد و از بودا خواست که شاگردی او را بپذیرد، درخواستی که بودا با آن موافقت کرد، و بدین ترتیب اولین دستور راهبان در آئین بودایی شکل گرفت.

در این روز تایلندی‌ها با نذری دادن، به معابد مراجعه کرده و به خطبه‌ها گوش می‌دهند. در این روز فروش و مصرف مشروبات الکلی ممنوع است.


بیشتر بخوانید:





4.5 2 رای ها
نمره دهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام نظرات

محتوای تولید شده در این رسانه محافظت می‌شود.