مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در شمال تایلند افزایش یافت

به اشتراک بگذارید:

مردم شمال تایلند، به ویژه شهر‌های چیانگ‌مای و لامپانگ، با نرخ مرگ و میر بالایی بر اثر سرطان ریه روبه‌رو هستند. دانشکده پزشکی دانشگاه چیانگ‌مای افزایش سطح ذرات پی‌ام ۲/۵ در هوا را به عنوان یکی از دلایل اصلی شناسایی کرده است.

دکتر چالرم لیوسیساکول، عضو هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه چیانگ‌مای، اظهار داشته است که آلودگی هوا در منطقه شمالی کشور در دهه گذشته بدتر شده است که منجر به افزایش بیماران مبتلا به بیماری‌های ریوی شده است.

مطالعه‌ای نشان می دهد که نسبت افرادی که به دلیل سرطان ریه جان خود را از دست داده اند به ازای هر صد هزار نفر در شمال از ۲۰/۳ در سال ۲۰۱۰ به ۳۰/۷ در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است. در حالی که این ارقام در بانکوک، از ۱۴/۹ در سال ۲۰۱۰ به ۲۲/۶ در سال ۲۰۱۹؛ شمال شرقی کشور، از ۱۰/۲ در سال ۲۰۱۰ به ۱۷ در سال ۲۰۱۹؛ و جنوب، از ۹/۵ در سال ۲۰۱۰ به ۱۶/۸ در سال ۲۰۱۹، می‌باشد.

داده های مقایسه شده از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ نشان می دهد که استان های شمالی، به ویژه چیانگ مای و لامپانگ، بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از سرطان ریه را دارند. او گفت که این نیاز فوری به مداخلات هدفمند برای رسیدگی به آلودگی هوا و پیامدهای بهداشتی آن در این مناطق را نشان می دهد.

علاوه بر این، شیوع سرطان ریه در میان افراد جوان در منطقه شمالی بیشتر از مناطق دیگر است. این ارتباط احتمالاً به افزایش سطح ذرات پی‌ام ۲/۵ نسبت داده می شود، پیوندی که توسط تحقیقات جهانی پشتیبانی می شود که نشان دهنده افزایش خطر سرطان، به ویژه سرطان ریه است که به علت قرار گرفتن طولانی مدت در معرض ذرات پی‌ام ۲/۵ است.

او به مطالعه‌ای توسط دانشکده پزشکی با تمرکز بر بیماران آمفیزم (آمفیزم یکی از اجزای اصلی بیماری مزمن انسدادی ریه است) در چیانگ دائو، منطقه‌ای با سطوح بالای پی‌ام ۲/۵، اشاره کرد. از طریق تجزیه و تحلیل سلولی به دست آمده از خراش دادن گونه بیماران آمفیزم، این تحقیق تغییرات سلولی قابل توجهی را در دوره‌های با پی‌ام ۲/۵ بالا در مقایسه با دوره‌های کم نشان داد. او گفت که این تغییرات نشان دهنده ناهنجاری‌های ژنتیکی است که می تواند در آینده منجر به سلول های سرطانی شود.

همچنین، افزایش بیماری‌های تنفسی، از خونریزی بینی گرفته تا سرفه‌های مداوم، در دوره‌های افزایش سطح ذرات پی‌ام ۲/۵، به ویژه در ماه مارس، مشاهده شده است. شرایط شدیدی مانند تشدید آمفیزم، بیماری عروق کرونری، و سکته مغزی به طور قابل توجهی در طول اوج آلودگی شایع هستند و بر خطرات حاد سلامت مرتبط با افزایش پی‌ام ۲/۵ تاکید دارند.

بر اساس تحقیقات دانشکده پزشکی، تجزیه و تحلیل مرگ و میر در چیانگ‌مای در ارتباط با سطوح پی‌ام ۲/۵ یک همبستگی نگران کننده‌ای را نشان داد: به ازای هر ۱۰ میکروگرم در هر متر مکعب (µg/m³) افزایش در میانگین روزانه غلظت پی‌ام ۲/۵، وجود دارد که نرخ مرگ و میر چیانگ‌مای را در شش روز بعدی با افزایش معادل ۱/۶ درصدی نشان می‌دهد.

آزمایشگاه دانشکده نیز علت مرگ دکتر راویوان اولارنراتمانی، دکتر سابق دانشکده معماری دانشگاه چیانگ‌مای، را پیدا کرد. نتایج آزمایش نشان دادند که سلول‌های سرطانی موجود در ریه‌های او دارای جهش‌های ژنتیکی هستند که به آلودگی پی‌ام ۲ نسبت داده شده است. همسر او، جیتراکورن اولارنراتمانی، گفت که او در ماه فوریه به سرطان ریه در مراحل پایانی مبتلا شده بود و در ۳ آوریل تسلیم بیماری شد. او یکی از چهار مدرس دانشگاه بود که از سال ۲۰۲۲ بر اثر سرطان ریه درگذشت.

بیمارستان ماهاراج ناکورن چیانگ‌مای گفت ۳۰ هزار و ۳۳۹ بیمار از اول ژانویه تا ۱۵ مارس به دنبال درمان برای بیماری‌های مرتبط با آلودگی بوده اند که دو برابر تعداد مشابه در سال گذشته است.

پایگاه سنجش و رتبه‌بندی کیفیت هوای شهرهای جهان (IQAir) روز شنبه (۶ آوریل) گزارش داد که این استان به جایگاه خود در صدر شهرهای جهان با بدترین کیفیت هوا بازگشته است و شاخص کیفیت هوا (AQI) در ساعت ۸:۵۲ صبح به ۲۳۷ رسیده است.


بیشتر بخوانید:






5 1 رای
نمره دهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام نظرات

محتوای تولید شده در این رسانه محافظت می‌شود.