بحران کرونا و کاهش شاخص اعتماد مصرف کنندگان درتایلند

به اشتراک بگذارید:

بر اساس نظرسنجی دفتر سیاست و استراتژی تجارت وزارت بازرگانی تایلند، شاخص کل اعتماد مصرف کننده (CCI) در ماه ژوئیه در پاسخ به بدتر شدن وضعیت کووید ۱۹ از ۴۲/۷ به ۳۶/۷ کاهش یافته است.

پوسیت راتاناکول، مدیر دفتر سیاست و استراتژی تجارت گفت، افزایش موارد جدید کرونایی و همچنین اقدام دولت در قرار دادن ۲۹ استان در لیست استان‌های با وضعیت قرمز تیره، تحت اقدامات حداکثری برای کنترل همه گیری که شامل تعطیلی مشاغل و منع رفت و آمد شبانه می شود، بر اعتماد مصرف کنندگان و اقتصاد تأثیر می گذارد.

وی گفت؛ CCI فعلی از ۳۴/۴ در ماه ژوئن به ۲۹/۸ در ماه ژوئیه کاهش یافته است، در حالی که CCI آینده نیز از ۴۸/۱ به ۴۱/۳ کاهش یافته است. جنوب تایلند شاهد بیشترین کاهش CCI نسبت به یک ماه قبل بوده است که از ۴۴/۷ به ۳۶/۸ سقوط کرده است. علاوه بر وخامت وضعیت کووید ۱۹، این منطقه از سقوط شدید قیمت محصولات کشاورزی مانند لاستیک، دوریان و منگوستین نیز رنج می برد.

شاخص کل اعتماد مصرف کننده در منطقه شمالی کشور از ۴۱/۱ به ۳۴/۷، در بانکوک و حومه آن از ۴۱/۶ به ۳۵/۸، در شمال شرقی از ۴۴/۲ به ۳۸/۷ و در بخش مرکزی کشور از ۴۱/۳ به ۳۶/۱ کاهش یافته است.

طبقه بندی مشاغل نشان می‌دهد که شاخص کل اعتماد مصرف کننده در بین دانشجویان به دلیل نگرانی در مورد یافتن شغل پس از فارغ التحصیلی، بیشترین افت را از ۴۳ به ۳۳/۱ تجربه کرده است. در همین حال، CCI در بین کارمندان دولتی از ۴۸/۶ به ۴۲/۸، کارآفرینان از ۴۱/۹ به ۳۶/۳، کشاورزان از ۴۳/۷ به ۳۸/۱ و کارکنان مشاغل آزاد از ۳۹/۷ به ۳۴/۲ کاهش یافته است. گروهی که شاخص کل اعتماد مصرف کننده آنها در پایین ترین سطح باقی مانده است افراد بیکار هستند. CCI آنها از ۳۶/۶ در ژوئن به ۳۲/۲ در ژوئیه کاهش یافته است.

شاخص اعتماد مصرف کننده (Consumer Confidence Index) یکی از معیارهای اقتصادی بسیار مهم در همه کشورها به‌حساب می‌آید و برای اندازه‌گیری میزان خوش‌بینی مصرف‌کنندگان نسبت به شرایط اقتصادی جامعه به کار می‌رود. این شاخص درواقع نشان می‌دهد هر فرد نسبت به پایدار ماندن درآمدهای آتی خود چقدر مطمئن است؟ درصورتی‌که فرد اطمینان داشته باشد درآمد فعلی‌اش تا چندین سال آینده با نرخ رشد ۱۰ درصد افزایش خواهد داشت، با خیال آسوده‌تری کالاها و خدمات موردنیاز خود را مصرف خواهد کرد. این شاخص در کشورهای مختلف به‌صورت ماهانه و بر اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده از تعداد دو تا پنج هزار خانوار مصرف کننده محاسبه می‌شود و بخشی از آن نشان‌دهنده وضعیت فعلی و بخشی دیگر نشان‌دهنده وضعیت آتی اقتصاد است.


بیشتر بخوانید:





0 0 رای ها
نمره دهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام نظرات

محتوای تولید شده در این رسانه محافظت می‌شود.