هر آنچه که باید در مورد جشن سونکران تایلند بدانید

به اشتراک بگذارید:

تایلند ملقب به سرزمین لبخند‌ها، جایی که می‌توانید همه ساله در ماه آوریل جشن آب یا سونکران را جشن بگیرید، رویدادی که همان سال نوی سنتی تایلند است.

جشن سونکران در ۱۳ آوریل در تایلند آغاز می شود و مبارزات آبی پر جنب و جوش را در خیابان های بانکوک و البته شهر‌های دیگر به ارمغان می آورد.

این جشنواره سه روزه، آغاز سال نو سنتی تایلندی است که همه ساله سیل عظیم گردشگران را به این کشور استوایی جذب می‌کند.

چرا سال نو تایلند در ماه آوریل جشن گرفته می‌شود؟

سونکران یا سال نو تایلند، بزرگترین و مهم‌ترین جشن سالیانه این کشور است.

در تایلند تقویم و یا گاه‌شمار کهن قمری بودایی تراودا (Theravada) بکار برده می‌شود، به همین خاطر از دير باز این رویداد سنتی به مدت سه روز از نخستین ماه کامل در ماه آوریل جشن گرفته می شود.

نام سونکران از یک کلمه سانسکریت باستانی به معنای “ورود” یا “عبور” گرفته شده است و به حرکت زودیاک (ویا برج فلکی، کمربندی با پهنای ۱۶ درجه از کرهٔ سماوی پیرامون دایرةالبروج است که حدود ۸ درجه از شمال و ۸ درجه از جنوب در امتداد آن را می‌پوشاند.) اشاره دارد.

در چنین ایامی، تاریخ شروع جشنواره سونکران ۱۳ آوریل تعیین شده است.

مبارزات آبی سونکران ریشه در سنت تایلند دارد.

چرا در طول سونکران آبپاشی و درگیری‌های آبی برپا می‌شود؟

مبارزات آبی که به عنوان سونکران مشهور شده‌ است، تشدیدی از سنت تایلندی است که امروزه شاهد آن هستیم.

روز اول این جشن به طور سنتی با نظافت بهاری و مراسم آب ریزان برگزار می‌شود. در طی این مراسم، آب معطر بر روی مجسمه‌های مقدس بودا در معابد ریخته می شود. این به طور نمادین نشان دهنده تطهیر یا شستشوی سال گذشته برای استقبال از سال نو است.

در روز دوم، جوانان با ریختن آب معطر بر دست و پای بزرگان خود در ازای تبرک و گلدسته‌های گل، به آنها احترام می گذارند و به راهبان و معابد نذری می دهند.

این جشنواره همچنین شروع فصل بارانی و یکی از گرم ترین زمان‌های سال را نشان می دهد.

خارج از معابد، این عناصر به جنگ‌های آبی عظیم، شامل تفنگ‌های آبی تفریحی، گلوله‌های یخ، موسیقی بلند و مهمانی‌های خیابانی تبدیل شده‌اند.

مردم همچنین با مالیدن «دین‌سور‌پونگ»، خمیر پودرتلک (نوعی کانی که از هیدرات منیزیم سیلیکات تشکیل شده‌است) خنک‌کننده مشتق شده از سنگ آهک، بر روی صورت یکدیگر، برای هم آرزوی خوشبختی می‌کنند. در سال‌های اخیر به دلیل اینکه اغلب مردم آن خمیر را به چشم و دهان دیگران می‌مالیدند، یا حتی گاهی از آن به عنوان بهانه‌ای برای لمس نامناسب استفاده می‌کردند، ممنوع شده است، ولی همچنان یکی از ویژگی‌های معمول جشنواره است و عموماً با احترام استفاده می‌شود.

بانکوک بهترین مکان برای جشن گرفتن سونکران است.

بهترین مکان برای جشن سونکران کجاست؟

اگر آماده و مایل به خیس شدن برای سه روز متوالی هستید، بانکوک مکان مناسبی برای جشن سونکران است.

محله کائوسان، محل اقامت مسافران خارجی، همه ساله به عنوان یکی از مکان‌های پرجنب‌و‌جوش برای آب‌بازی و مهمانی‌های خیابانی معرفی می‌شود. سیام، در مرکز بانکوک، همچنین برای سونکران آماده شده است که شامل نمایش‌های مختلف رقص‌های سنتی و موسیقی زنده است.

خیابان سیلوم یک دیگر از مراکز مهم درگیری‌های آبی در پایتخت است، سوی ۴ در سیلوم، آرسی‌اِی و محله سامیان که برای اولین بار مراسم باشکوه سونکران را برگزار خواهد کرد، جزو مناطقی در بانکوک هستند که می‌توانید در آنها شرکت کنید.

رقص سنتی گروهی در طول جشنواره سونکران در معبدی در استان چیانگ‌مای.

برای دیدن جنبه‌های سنتی جشنواره، به معابد کنار رودخانه مانند معبد پو (Wat Pho) و معبد آرون (Wat Arun) بروید، در پارک لومپینی از نمایش‌های فرهنگی دیدن کنید یا به سمت شهر‌های شمالی مانند چیانگ‌مای بروید.

آیا در حین خیس شدن دنبال آفتاب، دریا و شن و ماسه هستید؟ شهر تفریحی مشهور پاتایا جشن‌ سونکران را به مدت یک هفته کامل ادامه خواهد داد. سایر مقاصد ساحلی محبوب مانند پوکت، کرابی و جزیره پنگان نیز در این جشن شرکت می کنند.

نکات مهم برای جشن سونکران

اگر در زمان سونکران در تایلند هستید، برای خیس شدن آماده باشید. هر لحظه امکان دارد که به شما توسط تفنگ‌ و یا شیلنگ‌های آبی حمله‌ای شود.

از فروشندگان خیابانی کیسه‌های ضدآب تهیه کرده تا گوشی، پول و یا هر چیز دیگر را در آن نگهداری کنید.

برای محافظت از چشم‌ها، فراموش نکنید که عینک‌ آبی تهیه کنید.

از ورود آب به دهان خودداری کنید زیرا ممکن است شما را بیمار کند، اما فراموش نکنید که با بطری‌های آب تصفیه شده هیدراته بمانید.

تصادفات جاده‌ای در طول سونکران بسیار رایج است.

به دلیل رانندگی در حالت مستی و یا لغزندگی جاده‌ها به علت آب پراکنی، سونکران زمان خطرناکی در جاده‌های تایلند است. بهتر است در طول این جشنواره از سفر خودداری کنید و در حین اقامت در شهر از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنید.


بیشتر بخوانید:






5 2 رای ها
نمره دهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام نظرات

محتوای تولید شده در این رسانه محافظت می‌شود.