بانک جهانی رشد اقتصادی ۲/۸ درصدی را برای تایلند پیش‌بینی کرد

به اشتراک بگذارید:

بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود رشد اقتصادی تایلند در سال ۲۰۲۴ را ۲/۸ درصد و برای سال ۲۰۲۵، ۳ درصد اعلام کرد. این پیش بینی که امروز، اول آوریل اعلام شد، حاصل نتیجه صادرات ضعیف و بودجه به تعویق افتاده است.

این پیش‌بینی برای سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ نشانگر کاهشی از ارقام پیش‌بینی‌شده پیشین ۳/۲ درصد و ۳/۱ درصد می‌باشد که به ترتیب در ماه دسامبر اعلام شد. تایلند که دومین اقتصاد بزرگ جنوب‌شرق آسیا است، در سال ۲۰۲۳ شاهد رشد ۱/۹ درصدی بود اما در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳ نسبت به سه ماهه سوم کاهش غیرمنتظره‌ای ۰/۶ درصدی را تجربه کرد.

به دنبال همین روند، بانک مرکزی تایلند نیز پیش‌بینی رشد خود برای سال ۲۰۲۴ را از پیش‌بینی اولیه ۳/۲ درصد در فوریه به ۲/۵ تا ۳ درصد کاهش داد. دلیل این اصلاح به کاهش تجارت بین‌المللی و تاخیر در بودجه نسبت داده می شود که به نوبه خود باعث کاهش هزینه‌های دولت شده است.

بانک جهانی در گزارش خود همچنین اشاره کرد که چشم انداز تیره صادرات و سرمایه گذاری عمومی به چشم انداز تجدید نظر شده کمک کرده است. در عین حال، شورای حمل و نقل، رشد صادرات را برای سال جاری بین ۱ تا ۲ درصد پیش بینی کرده است.

بانک جهانی علاوه بر این، گردشگری و مصرف خصوصی را به عنوان عوامل اصلی محرک رشد شناسایی کرد و انتظار می‌رود که ورود گردشگران به ۹۰ درصد سطوح قبل از همه‌گیری کرونا در سال جاری برسد. دولت هدف جذب ۴۰ میلیون گردشگر خارجی در سال ۲۰۲۴ را در نظر گرفته است که یک جهش قابل توجه از ۲۸ میلیون بازدید کننده در سال ۲۰۲۳ است.

نخست وزیر سرتا تاویسین وضعیت اقتصادی فعلی را “بحرانی” توصیف کرده و بر نیاز به یک محرک مالی قابل توجه تاکید کرده است. برای رفع این مشکل، دولت پیشنهاد کمک ۵۰۰ میلیارد باتی به ۵۰ میلیون تایلندی را ارائه کرده است، سیاستی که به تعویق افتاده است.

به گزارش بانکوک پست، اجرای طرح کمک ۵۰۰ میلیارد باتی و یا «کیف پول دیجیتال» می‌تواند به طور بالقوه ۱ درصد به رشد اقتصادی اضافه کند، اما احتمالاً بدهی عمومی را نیز افزایش می‌دهد.


بیشتر بخوانید:






5 1 رای
نمره دهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام نظرات

محتوای تولید شده در این رسانه محافظت می‌شود.