ساخت و توسعه اسپری بینی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا در تایلند

به اشتراک بگذارید:

پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری تایلند، معروف به بایوتک، معتقد است که راه حل واکسیناسیون کووید ۱۹ ممکن است درست زیر بینی ما باشد.

ویروس شناسان تایلندی در بایوتک در حال کار بر روی دو نوع اسپری بینی برای جایگزینی با واکسن‌های رایج هستند. آنها معتقدند که اسپری بینی ممکن است مزایای دیگر و اثر بخشی بهتری در مقابل ویروس کرونا داشته باشد.

واکسن های رایج کووید ۱۹ به طور سنتی پس از ورود به بدن از طریق تزریق عضلانی، آنتی بادی ها را در جریان خون تحریک می کنند. اما ویروس کرونا به طور کلی از طریق قطرات تنفسی که از طریق دهان یا بینی وارد بدن می شوند، در بدن گسترش می یابد. این نوع اسپری ‌های بینی می تواند عملیات محافظت را درست در مکان انتقال ویروس و آنتی بادی هایی را در مجرای بینی ایجاد کند که معمولاً کویید ۱۹ وارد بدن می کند.

یکی از اسپری ‌های بینی بایوتک با پشتوانه مالی موسسه ملی واکسن در حال توسعه است. تحقیقات امیدوارکننده بر روی موش ها نشان داد که دوزهای تزریق شده به صورت سنتی و بینی هر دو در مبارزه با کووید ۱۹ موثر بوده و موش های آزمایشگاهی بیمار نمی شوند یا نمی میرند، این آزمایش همچنین نشان داد، موش‌هایی که از طریق روش سنتی واکسن دریافت می‌کنند، بطور قابل توجهی وزن کم می‌کنند، در حالی که موش‌های دریافت کننده واکسن از طریق بینی، اشتها و وزن مناسبی دارند.

دومین واکسن اسپری که در حال توسعه است، بدن را در برابر ویروس کویید ۱۹ و ویروس آنفلوانزا محافظت می‌کند. توسعه دهندگان از ضمیمه شدن ژن برای تضعیف ویروس و افزودن پروتئین RBD که آنتی بادی های مبارزه کننده با کووید ۱۹ را تولید می کند، استفاده می کنند و همزمان دو آنتی بادی متفاوت ایجاد می‌کند که با آنفولانزا و کووید ۱۹ مبارزه می کنند. آزمایشات این واکسن همچنین سطح بالای آنتی بادی و پیشگیری قوی از عفونت یک نوع ویروس در ریه ها را نیز نشان داده است.

بایوتک از سازمان غذا و دارو درخواست خواهد کرد تا پس از تایید آزمایشات اولیه، مجوز آزمایش بر روی انسان را نیز صادر کند.


بیشتر بخوانید:





5 1 رای
نمره دهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام نظرات

محتوای تولید شده در این رسانه محافظت می‌شود.