بانکوک، پایتخت تایلند ۲۴۲ ساله شد

به اشتراک بگذارید:

به مناسبت ۲۴۲مین سالگرد پایتخت شدن بانکوک، وزارت فرهنگ تایلند مجموعه‌ای از رویدادها را برنامه‌ریزی و برگزار خواهد کرد.

این وزارتخانه گفت، رویداد «سالگرد ۲۴۲ سالگی بنیان‌گذاری راتاناکوسین» یادآور لطف پادشاهان سلسله چاکری است. این رویداد از امروز (۲۱ آوریل) تا ۲۵ آوریل در موزه ملی بانکوک و تئاتر ملی برگزار خواهد شد.

بانکوک پس از بنیان‌گذاری پادشاهی راتاناکوسین زمانی که پادشاه پوتایوتفا چولالوک (راما اول) بزرگ اولین پادشاه سلسله چاکری در ۶ آوریل ۱۷۸۲ شد، بانکوک را به عنوان پایتخت تایلند تعیین کرد.

متعاقباً، او دستور داد پایتخت را از تونبوری به بانکوک در ساحل شرقی رودخانه چائو پرایا منتقل شود. بنیان شهر در ۲۱ آوریل ۱۷۸۲ در ساعت ۶:۵۴ صبح برپا شد که تاریخ تأسیس بانکوک به عنوان پایتخت در نظر گرفته می شود.

پادشاه مونکوت (راما چهارم) بعداً نام تشریفاتی کامل خود را به شهر داد: Krungthepmahanakhon Amonrattanakosin Mahintharayutthaya Mahadilokphop Noppharatratchathaniburirom Udomratchaniwetmahasathan Amonphiman-Awatansathit Sakkathattiyawitsanukamprasit. این طولانی ترین نام شهری در جهان است که متعلق به بانکوک است.

در دوران حکومت پادشاه راما چهارم، بانکوک به عنوان یک استان شناخته شد و به استان «پرا ناکون» معروف شد.

در سال ۱۹۷۱، دولت ژنرال تانوم کیتیکاچورن، استان‌های پراناکون و تونبوری را در یک واحد به نام «ناکون لوانگ کرونگ تپ تونبوری» ادغام کرد. بعدها، در سال ۱۹۷۲، پس از سازماندهی مجدد حکومت، به عنوان فعلی خود، یعنی «کرونگ تپ ماها ناکون» تغییر نام داد که به‌طور معمول «کرونگ تپ» خوانده می شود.

بانکوک، پایتخت و پرجمعیت ترین شهر تایلند است که به عنوان مرکز حکومت، آموزش، حمل و نقل، امور مالی، بانکداری، بازرگانی، ارتباطات و رفاه کشور عمل می‌کند.

بانکوک واقع در دلتای رودخانه چائو پرایا، به دو ناحیه اصلی، سمت پراناکون و سمت تونبوری تقسیم می‌شود. بانکوک با مساحتی بالغ بر ۱۵۶۸/۷۳۷ کیلومتر مربع، بیش از ۱۰/۸ میلیون نفر (تا سال ۲۰۲۳) جمعیت دارد.


بیشتر بخوانید:






5 1 رای
نمره دهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام نظرات

محتوای تولید شده در این رسانه محافظت می‌شود.