معبد تاریخی پا ساک در استان چیانگ رای

به اشتراک بگذارید:

پا ساک (Wat Pa Sak) یک معبد و صومعه بودایی، تقریباً در یک کیلومتری غرب منطقه چیانگ سَن، استان چیانگ رای، تایلند واقع شده است. این معبد که درست بیرون دیوارهای قدیمی شهر واقع شده است، نام خود را از ۳۰۰ درخت ساج که در زمان تاسیس در این مکان کاشته شده، گرفته است. قدمت معبد پا ساک به قرن ۱۳ یا ۱۴ باز می گردد.

تاریخ دقیق ساخت معبد پا ساک مشخص نیست. باستان شناسان تاریخ های احتمالی از ۱۲۹۵ تا ۱۳۴۰ را تخمین می‌زنند. تأسیس معبد همزمان با توسعه چیانگ سَن به عنوان مقر اصلی پادشاهی لان نا توسط پادشاه سَن پوو، سومین پادشاه شاهنشاهی لان نا که از سال ۱۳۲۵ تا ۱۳۳۴ در آن منطقه حکومت می‌کردو آغاز شد.

این معبد در طول قرن ها تحت تعمیر و مرمت‌کاری های متعدد قرار گرفته است، از جمله پیشرفت های چشمگیر که در دوران حاکمان بعدی شاهنشاهی لان نا، به خود دیده است که تاریخ و زمان بندی دقیقی آنها در دسترس نیست.

معبد پا ساک یکی از نمونه‌های برجسته از سبک پیشاکلاسیک لان نا است که محافظت شده است. گفته می‌شود بهترین قسمت حفظ شده از مجموعه معبد، گنبد مجلل آن است که به ارتفاع ۱۲/۵ متر (۴۱ فوت) و دارای نقوش گچبری تزئینی متعدد است.

به ویژه تصاویر گچ بری گوتاما بودا، که از جمله معدود نمونه های باقی مانده از دوره پیشاکلاسیک هستند، قابل توجه و خیره کننده هستند. این تصاویر همچنین دارای ویژگی های طلایی و هاله ای هستند که اغلب در این دوره و دوره های قبلی یافت می شوند، اما پس از قرن ۱۴ چنین نمونه‌های مشاهده نشده است. برخی از هیکل‌های «بودا در حال راه رفتن» یا «بودای ایستاده» هستند که نشان دهنده تأثیر بسزای سوکوتای است.

همچنین مجسمه‌های متعدد ساخته شده از گچ که موجودات افسانه ای را به تصویر می‌کشد. موجودات کوتوله در پله‌ها به عنوان نگهبان و محافظ معبد نشان داده شده اند. نمونه هایی از شخصیت های ماکارا و سینگ (شیر افسانه ای) نیز در اینجا یافت می شود. مجسمه‌های گارودا مرتبط با هندوئیسم و ​​پادشاهی سوکوتای نیز دیوارهای معبد پا ساک را آراسته اند.

به جرات می‌توان گفت که این معبد یکی از شاهکار‌های به جا مانده از دوره پیشاکلاسیک است که بدون شک توجه هر کسی را به خود، به خصوص تاریخ شناسان و افراد علاقه مند به تاریخ کهن، جذب خواهد کرد. این معبد همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر پذیرای بازدیدکنندگان است.

تصاویر
موقعیت معبد

بیشتر ببینید:





5 1 رای
نمره دهی به مطلب
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده تمام نظرات

محتوای تولید شده در این رسانه محافظت می‌شود.